Що принесе громаді та місту створення індустріального парку в Дніпрі? Про це ведемо відверту розмову з Володимиром Панченком, директором «Агентства розвитку Дніпра», Оленою Іваницькою, менеджером проекту «Індустріальний парк», та Дмитром Воликом, головним архітектором м. Дніпра.
Володимир Панченко, директор «Агентства розвитку Дніпра»: «Інвестиційна привабливість проекту «Індустріальний парк в Дніпрі» вдосконалюється майже щодня разом із законодавчої ініціативою»
– Пане Володимире, задля того, щоб зрозуміти, чому Україні потрібна нова промислова політика, слід розібратися з тим, а що буде, якщо в Україні не буде промислової політики? Чи зможе тоді розвиватися її економіка, і чи можливе тоді її економічне зростання?
– Інноваційна виробнича сфера у сьогоднішніх умовах – єдина, яка створює можливості для технологічної та структурної перебудови національного господарства, що може підняти його конкурентоспроможність, а значить і вивести країну з кризи та надати динаміку економічному зростанню. Це не тільки ІТ-економіка, як прийнято думати. Це всі галузі – і новітні, і традиційні, від сировинно-добувних до наукоємних, в яких відбувається продуктове и технологічне оновлення виробництва. І це не тільки дрібний бізнес, а й великий.
Створення індустріальних парків (далі – ІП) – один з можливих механізмів, який може надати поштовх для зростання економіки. З 2005 року Словаччина стала чи не основним автоскладальним цехом Європи, що саме по собі викликало бум прямих іноземних інвестицій, а на сьогодні в умовах роботизації, ця країна стала дуже потужним акцептором інновацій. Польща взагалі за допомогою механізмів підтримки забезпечила зростання самих різних секторів, і до цього часу індустріальні парки та інші спеціальні режими працюють на позитивну зміну структури економіки. А Туреччина протягом багатьох років демонструвала один з найвищих темпів росту економіки в світі, ВВП цієї країни і експорт збільшилися втричі протягом 10 років. Одним з важливих факторів було те, що з 2002 по 2010 рік в цій країні було створено 148 індустріальних парків. А в 2013 році Туреччина віддала останні борги МВФ. Це і є приклад справжньої економічної політики держави.
– Що відбувається на законодавчому рівні і що пропонують нові законопроекти?
– Правовою базою ІП в Україні є Закон «Про індустріальні парки». Даним Законом передбачено пільги і допомогу від держави – безвідсоткові кредити, цільове фінансування на безповоротній основі, звільнення від пайової участі в розвитку інфраструктури населених пунктів, сплати ввізного мита за ввезення обладнання та комплектуючих, які не виробляються в Україні.
Промисловим комітетом ВР оприлюднено додаткові законопроекти, що пропонують звільнити учасників індустріальних парків, які зайняті в переробній промисловості і науково-дослідницької діяльності, від сплати податку на прибуток на п’ять років, а потім ще п’ять років платити лише половину податку. Також пропонується надати підприємствам розстрочку зі сплати ПДВ на п’ять років без відсотків і пені при ввезенні обладнання, комплектуючих, матеріалів і звільнення від ввізного мита при їх імпорті.
Надається можливість місцевій владі встановлювати пільгові ставки податку на нерухомість і землю протягом трьох років. У нашому місті індустріальним парком опікується «Агентство розвитку Дніпра». Дніпровська міська рада затверджує створення ІП, обирає керуючу компанію і виступає гарантом дотримання умов роботи ІП.
– В чому полягає інвестиційна привабливість проекту?
– Завдання агентства – підготувати базу для створення ІП в Дніпрі. Спеціалістами агентства було реалізовано передінвестиційну стадію проекту, наші партнери також ведуть попередні переговори стосовно залучення іноземних інвесторів у парк та іноземної керуючої компанії.
Інвестиційна привабливість індустріального парку полягає в тому, що земельна ділянка буде повністю підготовлена до виробництва (економія часу та грошей інвестора на дозвільну документацію, підведення комунікацій, проведення підготовчих земельних робіт); виробник автоматично буде отримувати послуги керуючої компанії з благоустрою та експлуатації прилеглої до виробництва території; ряд додаткових сервісів, пропонованих керуючою компанією парку (бізнес-послуги, користування логістичними об’єктами у складі парку, користування об’єктами ділової та/або рекреаційно-розважальної інфраструктури).
Індустріальний парк має ознаки вільної економічної зони – встановлення в його межах особливого режиму ведення бізнесу (пільги, субсидії, преференції тощо).
Олена Іваницька, менеджер проекту «Індустріальний парк»: «Агентство розвитку Дніпра» враховувало чимало чинників, розробляючи стратегію створення індустріального парку у м. Дніпрі»
– Пані Олено, індустріальний парк в Дніпрі планується розмістити на Слобожанському проспекті. З урахуванням яких факторів була обрана земельна ділянка?
– Перший етап створення ІП – вибір території включно з комплексом організаційно-правових, планувальних дій ініціаторів створення ІП щодо пошуку і відведення земельної ділянки.
Вибір території під ІП був здійснений у результаті аналізу 8 земельних ділянок з точки зору розташування, площі, перспективних територій для розвитку, кількості власників, наявності будівель і споруд, демонтажу і рекультивації. Обрана територія має площу орієнтовну 86 га і знаходиться в місті на відстані 5 км від центру. Це класична ситуація «браунфілд», коли великий металургійний завод хоче повернути місту частку території. Це шанс відновити землі в центрі міста, побудувати кластер сучасних типів виробництв і комплекс суміжного обслуговування. Прийнято рішення про створення ІП на даній ділянці з попереднім розподілом освоєння територій. На першому етапі в межах частини земельних ділянок розміститься ІП площею 35,5 га.
– В ряду проблем, пов’язаних з розвитком індустріальних парків, одне з важливих місць займає врегулювання земельних питань. Поточна версія закону про індустріальні парки наказує їх створення виключно на землі промислового призначення. Як це питання вирішується з земельною ділянкою на Слобожанському проспекті?
– Дійсно, для створення ІП необхідно зробити пропозиції щодо зміни цільового призначення «землі громадської забудови» на «землі промисловості» і зробити коригування проектного Генплану. Така робота вже ведеться, передбачається виконання проекту Детального плану території.
– Нарівні з стандартним наповненням чи матиме індустріальний парк в Дніпрі якісь особливості?
– Стратегія створення ІП в Дніпрі враховує, що майбутній парк – комплекс міського типу, тому він орієнтований на розвиток та впровадження прогресивних розробок у сфері інформаційно-комунікаційних та біотехнологій, приладобудування, електроніки, енергозбереження та використання джерел альтернативної енергії.
Виконано першу стадію проектування – передпроектні пропозиції. Планувальними рішеннями пропонується влаштування бульвару, що виконає роль озелененої території обмеженого використання та відокремить територію індустріального парку від майбутньої громадської території.
Функціональне зонування території ІП передбачає поділ на зону громадських будинків и споруд – експоцентру, офісних будівель, бізнес-центру як ядра індустріального парку, фітнес-центру, підприємств громадського харчування, а також зони виробничих підприємств. Територія, на якій можна розташовувати виробництва, розділена на панелі за чергами освоєння.
Але територія, яку ПАТ «ІНТЕРПАЙП НТЗ» передає громаді настільки велика, що знайдеться місце і для житлового комплексу, школи, дошкільного дитячого закладу, паркінгів, системного озеленення. Така можливість передбачається передпроектними пропозиціями в разі винесення промислових підприємств, що розташовані на суміжних ділянках в рамках планувальної панелі, що обмежена Слобожанським проспектом, вулицями Столєтова і Каштановою.
Дмитро Волик, головний архітектор м. Дніпра: «Створення потужного індустріального парку – це амбітній проект, який містить цілком реальний потенціал як для містян, так і для бізнесу»
– Пане Дмитре, так у чому саме, на вашу думку, полягає привабливість проекту «Агентства розвитку Дніпра» для міста?
– Зараз, згідно з українським законодавством, ІП – це територія з необхідною інфраструктурою, в межах якої може працювати виробництво компаній-учасниць парку, проводитися їх науково-дослідницька діяльність.
У той же час в бізнес-середовищі є розуміння того, що ІП – це майданчик, де можна швидко розгорнути роботу на готовій інфраструктурі з комунікаціями. Керуюча компанія забезпечує належний стан допоміжних інженерних споруд, інженерних мереж, доріг і під’їзних шляхів. В якійсь мірі тут можна провести паралелі з бізнес-інкубатором, тільки для крупного бізнесу, бо підготовлений майданчик полегшує старт, що дозволяє скоротити «час виходу на ринок» з 2-3 років до 6-9 місяців.
Ми розраховуємо, що навіть і без широких пільг з боку держави ІП може бути цікавим як бізнес. Йдеться конкретно про надання готових майданчиків для зацікавлених виробників.
– Одним з наріжних каменів в питанні розвитку індустріальних парків України залишається питання про те, де будувати – на майданчику з повною відсутністю базової інфраструктури, тобто, в чистому полі, або на залишках промислового підприємства. Що ви на це скажете? Зелене або коричневе?
– В цілому існує два типи ІП – так звані Greenfield и Brownfield. Перший тип передбачає створення парку на новій земельній ділянці, де немає необхідної інфраструктури. Другий тип – на базі вже існуючого промислового майданчика.
Втім однією з проблем залучення інвестора до створення українських ІП вважаються витрати на будівництво інфраструктури, що складають близько 15% від загального обсягу інвестицій. Цих витрат можна уникнути, якщо будувати на вже існуючих майданчиках.
На мою думку, набагато простіше створити ІП на територіях колишніх державних підприємств або залишках інших підприємств, де вже існують інженерні мережі та всі необхідні можливості, включно з великими порожніми приміщеннями. Питання стоїть про реконструкцію таких об’єктів. Таким чином, Brownfield – додаткова приманка для інвестора.
– Як на вашу думку, чи перспективна обрана ділянка на Слобожанському проспекті?
– Обрана територія має перспективну інфраструктурну локацію. Зі сторони промислового гіганта ПАТ «ІНТЕРПАЙП НТЗ» існують в наявності всі види інженерних мереж, трансформаторні підстанції, газогони, автомобільні и залізничні шляхопроводи. Зі сторони Слобожанського проспекту маємо пішохідну доступність до мережі громадського транспорту, обслуговування, житлових кварталів Індустріального та Амур-Нижньодніпровського районів. Створення ІП на Слобожанському проспекті посилить інвестиційну привабливість лівого берега, пожвавить розвиток внутрішнього виробництва, створить нові робочі місця поблизу проживання наших містян.
Gorod`ской дозор | |
Фоторепортажи и галереи | |
Видео | |
Интервью | |
Блоги | |
Новости компаний | |
Сообщить новость! | |
Погода | |
Архив новостей |